Klachten bij Zwangerschap

Klachten bij Zwangerschap

Een zwangerschap laat je lichaam snel veranderen. Hierdoor kunnen een aantal lichamelijke ongemakken ontstaan. Meld deze klachten bij de verloskundige op het spreekuur.

Hieronder staan alvast de meest voorkomende klachten uitgelegd (alfabetisch).

Aambeien

Tijdens de zwangerschap komen aambeien vaker voor doordat de vaatwanden verslappen. Aambeien zijn uitstulpingen van bloedvaatjes bij de anus. Aambeien kunnen jeuken en pijn doen. Persen kan de klachten verergeren. Probeer daarom verstopping en harde ontlasting te voorkomen. Er bestaan verschillende crèmes tegen aambeien, vraag ons om advies.

Bandenpijn

Bandenpijn is de zeurende of stekende pijn in de onderbuik, met name richting de liezen. Deze pijn wordt veroorzaakt door de banden die om de baarmoeder zitten om deze op z'n plek te houden. Naarmate de baarmoeder groeit komen deze banden steeds meer op spanning te staan. Dit veroorzaakt de stekende pijn. De pijn is vaak erger na een drukke dag, dit merk je vooral ’s avonds. Bandenpijn is niet schadelijk, maar probeer altijd naar je lichaam te luisteren. Dit houdt in dat je bij het krijgen van klachten wat meer rust moet nemen of minder zwaar lichamelijk werk moet verrichten. Een warme kruik of bad/douche helpt meestal bandenpijn te verlichten.

Bekkenklachten

In de zwangerschap zorgen hormonen voor verweking van de gewrichten in het bekken. Het bekken wordt hierdoor wat instabiel. Dit is een natuurlijk proces om ervoor te zorgen dat je bekken ruimer kan worden ten tijde van de bevalling en de geboorte van de baby zo makkelijker te laten verlopen.
Je kunt hiervan klachten ervaren, met name in de lage onderrug of het schaambeen. Belangrijk is om een goede houding aan te nemen en een afwisseling te hebben in rust en beweging. Indien je klachten blijven bestaan of erger worden dien je dit te bespreken ons. Wij kunnen je meer tips geven of indien nodig verwijzen naar een specialist op bekkengebied, zoals een mensendiecktherapeute of fysiotherapeut.

Blaasontsteking

In de zwangerschap heb je meer kan om een blaasontsteking te krijgen. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat je minder makkelijk volledig uitplast. De klachten van een blaasontsteking zijn minder duidelijk dan buiten de zwangerschap. Klachten die kunnen wijzen op een blaasontsteking zijn harde buiken en een zeurderig gevoel in de onderbuik. Denk je mogelijk een blaasontsteking te hebben dan is het verstandig om de urine bij de assistente van je huisarts na te laten kijken.

Bloedneuzen/tandvleesbloedingen

In de zwangerschap kun je makkelijker last krijgen van bloedneuzen en tandvleesbloedingen. Dit heeft te maken met het feit dat, door hormonen, de vaatwand slapper wordt. Beide zijn geheel onschuldig. Mocht je last hebben van bloedneuzen dan kan het helpen om wat vaseline in de neus te smeren. Dit voorkomt droogte in de neus, wat een risico is voor bloedneuzen. Mocht je vaak last hebben van tandvleesbloedingen dan kan het verstandig zijn een mondhygiëniste te raadplegen.

Duizeligheid

Veel zwangeren hebben last van duizeligheid in de zwangerschap, vooral rond de 20 weken zwangerschap. Dit heeft meestal te maken met een lagere bloeddruk. Het kan ook zijn dat het suikergehalte in je bloed sneller daalt. De duizeligheid kan geen kwaad. Als u last hebt van duizeligheid kan het verstandig zijn om regelmatig kleine beetjes te eten, voldoende te drinken en wat zout extra te nemen, bijvoorbeeld een kopje bouillon.

Harde buiken

Tijdens de zwangerschap voel je de spieren van de baarmoeder af en toe samentrekken. Dit noemt men ook wel harde buiken. Harde buiken kunnen geen kwaad en zorgen niet voor ontsluiting. Het kan een signaal zijn dat je te druk bent en het wat rustiger aan moet gaan doen. Rust en warmte geven vaak verlichting. 
Wanneer harde buiken pijnlijk worden of in regelmaat terugkeren is het belangrijk contact op te nemen met ons.

Hoofdpijn

Hoofdpijn in de zwangerschap komt regelmatig voor. Het heeft te maken met hormoonwisselingen en het feit dat je lichaam meer vocht nodig heeft. Belangrijk is om regelmatig en veel te drinken, zo’n twee liter vocht op een dag heb je nodig als zwangere. Wat ook kan helpen is koolzuurhoudende dranken en vruchtensappen te laten staan en maximaal één tot twee kopjes koffie te drinken. Indien nodig mag je paracetamol nemen als pijnstiller.
Indien je in de tweede helft van de zwangerschap ineens heftige hoofdpijn krijgt, dan is het belangrijk om contact met ons op te nemen.

Jeuk

In de zwangerschap kunnen jeukklachten ontstaan, onder andere door oprekking van de huid van je buik. In zeldzame gevallen is er iets anders aan de hand, daarom is het van belang om bij jeukklachten altijd contact met ons op te nemen.

Kramp

Als zwangere kun je last krijgen van kuitkrampen, meestal ’s nachts. De pijn is zo hevig dat je er wakker van wordt. De precieze oorzaak is niet bekend. Mocht je kramp hebben dat kan het helpen om tegendruk te geven. In een enkel geval heeft de kramp te maken met magnesium tekort. Je kan dit uitproberen door gedurende twee weken magnesium tabletjes te slikken, verdwijnen de krampen, dan is het advies om de magnesium te blijven slikken. Blijven de krampen aanwezig, dan mag je stoppen met de tabletjes en is de oorzaak niet magnesium tekort.

Maagzuur

Door een slechtere afsluiting tussen slokdarm en maaginhoud kan er maagzuur terugstromen de slokdarm in. Wanneer de baarmoeder groter is en de maag verder omhoog drukt wordt dit effect versterkt. Maagzuur wordt versterkt door gekruid of vet eten, koffie en zure- of koolzuurhoudende dranken versterken. Door je voedingspatroon aan te passen kunnen de klachten verminderen. Het kan ook helpen om wat rechter op in bed te liggen (extra kussen). Melk, vanillevla, banaan en pepermuntjes zijn ook middelen die de klachten kunnen verminderen. Blijven de klachten aanhouden, vraag dan om advies van ons.

Misselijkheid

In het begin van de zwangerschap veranderen de hormoonspiegels in je lichaam. Dit kan voor misselijkheid zorgen, met name in de ochtend. Daarnaast kan een te laag suikergehalte in je bloed zorgen voor misselijkheid. Adviezen om misselijkheid te voorkomen zijn:
- Voordat je opstaat iets lichts, bijvoorbeeld een cracker, eten.
- Iedere twee uur iets te eten, om zo je suikergehalte op peil te houden.
- Gembercapsules of verse gember, bijvoorbeeld in je thee, te nemen.
- Iedere twee uur iets te eten.
Vaak gaat deze misselijkheid over na het eerste trimester (ongeveer 13-14 weken) doordat het hormonenpeil lager wordt.
Bij een deel van de zwangere vrouwen gaat de misselijkheid gepaard met braken. Zorg ervoor dat je voldoende vocht binnen krijgt. Als je overmatig braakt en hierdoor weinig tot geen voedingsmiddelen of vocht binnen kunt houden is het belangrijk om contact op te nemen ons.
Richting het einde van de zwangerschap kan opnieuw misselijkheid ontstaan. Vaak wordt dit veroorzaakt door het omhoog komen van maagzuur.
Wanneer misselijkheid ontstaat in combinatie met hoofdpijn, sterretjes zien, vocht vasthouden, tintelende vingers of een heel strak gevoel in de bovenbuik, kan dit een andere oorzaak hebben en is het belangrijk dat je contact opneemt met ons.

Obstipatie

Door de hormonen kunnen de darmen trager gaan werken in de zwangerschap. Hierdoor kun je last krijgen van obstipatie (verstopping) en een opgeblazen gevoel. Mocht je last hebben van obstipatie dan gelden de volgende adviezen:
- Mininaal twee liter drinken per dag
- Vezelrijk eten (bruin brood, fruit)
- Voldoende bewegen
- Roosvicee Laxo
Mocht je ondanks deze adviezen last blijven houden van obstipatie, dan kan je huisarts medicatie voorschrijven.

Oedeem

In de zwangerschap is het heel normaal dat je extra vocht vasthoudt. Vooral bij warm weer en in de laatste periode van de zwangerschap zal het extra vocht zich laten zien door dikke voeten, enkels en handen. Het advies is om gedurende de dag niet te lang te staan en ’s avonds de benen omhoog te leggen. Ook in bed helpt het om het voeteneind te verhogen, bijvoorbeeld door een kussen onder het matras. Soms kun je last hebben van tintelingen in je handen/vingers, het helpt meestal om je polsen ’s nachts te spalken, bijvoorbeeld met een lepel en verband of met polsbeschermers (van het skeeleren).
Zolang je alleen last hebt van vocht vasthouden dan kan het kwaad. Mocht er ook sprake zijn van een hogere bloeddruk of houdt je plotseling veel vocht vast, neem dan contact met ons op.

Spataderen

Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap spataderen in de benen. Soms komen ze ook in de schaamlippen voor. Zorg dat je regelmatig beweegt en probeer lang staan en lang zitten te voorkomen. Het dragen van elastische (steun)kousen helpt de klachten van spataderen te verminderen. Na de bevalling nemen spataderen snel in grootte af.

Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding neemt vaak toe tijdens de zwangerschap. Dat is normaal. Neem contact op met je huisarts als de afscheiding een abnormale geur of kleur heeft, of als je ook jeuk, pijn of een branderig gevoel hebt. Het kan zijn dat je een schimmelinfectie (Candida) hebt. Zo nodig krijg je daarvoor medicijnen. Een schimmelinfectie is geen SOA.

Vermoeidheid

In het begin van de zwangerschap kun je ontzettend moe zijn. Ook hier zijn de hormonen de boosdoener. Probeer aan de vermoeidheid toe te geven door bijvoorbeeld wat eerder te gaan slapen. Ook kan een wandeling helpen om je wat fitter en minder vermoeid te voelen. Meestal wordt de vermoeidheid na het eerste trimester minder.
Aan het einde van de zwangerschap kan de vermoeidheid weer toenemen. Dit keer wordt het veroorzaakt door het extra lichaamsgewicht dat je met je meedraagt en doordat je minder diep slaapt. Je kunt in bed minder makkelijk een goede houding vinden en vaak moet je er een paar keer per nacht uit om te plassen. Dit alles zorgt voor minder nachtrust. Probeer deze slaap overdag in te halen. Belangrijk is de lichamelijke rust. Ook al kun je niet slapen, probeer dan toch in bed te blijven zodat je lichaam uit kan rusten.
Wanneer je aan het einde van de zwangerschap uitgeput raakt omdat je te weinig slaapt is het belangrijk dit aan de verloskundige te melden.

Voorweeën

Aan het eind van de zwangerschap begint je lichaam zich voor te bereiden op de bevalling. In de weken voorafgaand aan de bevalling kun je last krijgen van voorweeën. Typerend voor voorweeën is dat ze niet in frequentie en kracht toenemen. Ze kunnen regelmatig komen, maar dit hoeft niet. Als je niet zeker weet of het voorweeën zijn of dat de bevalling misschien is begonnen, helpt het om een warm bad of warme douche te nemen. Met ontspanning nemen voorweeën namelijk af en weeën van de bevalling zetten juist door.