Leefwijze bij Zwangerschap

Leefwijze bij Zwangerschap

Alcohol

Veel mensen denken dat een glaasje alcohol tijdens de zwangerschap geen kwaad kan. Uit onderzoek is gebleken dat geen enkele hoeveelheid veilig is. Als je niet drinkt voor of tijdens de zwangerschap en gedurende de periode dat je borstvoeding geeft, verhoogt dit de kans op een gezonde zwangerschap en een gezond kind. Alcohol tijdens de zwangerschap kan geboorteafwijkingen en hersenbeschadiging veroorzaken.

Het beste is om te stoppen met alcohol op het moment dat je zwanger wilt worden.

Drugs

Het gebruik van drugs in de zwangerschap wordt sterk afgeraden. Softdrugs (cannabis, marihuana/wiet, en hasj) kunnen een gezondheidsrisico zijn voor je zwangerschap en je baby. Het is bekend dat het gebruik van softdrugs de schadelijke werking van andere genotsmiddelen, zoals alcohol, versterkt. Het niet zonder softdrugs kunnen (verslaafd zijn), heeft nadelige gevolgen voor de zwangerschap. Je baby kan ontwenningsverschijnselen krijgen na de geboorte.

Harddrugs zijn een risico voor het ongeboren kind. Cocaïne, ecstasy (XTC) en heroïne zijn gevaarlijk. Afhankelijk van het soort gebruikte drug kan het kind een aangeboren afwijking of ontwikkelingsstoornis krijgen en/of verslaafd raken. Als je regelmatig harddrugs gebruikt, kan stoppen tijdens de zwangerschap ontwenningsverschijnselen bij het ongeboren kind veroorzaken. Stop daarom altijd in overleg met een specialist op dit gebied.

Foliumzuur

Het advies is om extra foliumzuur te nemen tot 10 weken zwangerschap (dat is 10 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie). Foliumzuur vermindert namelijk de kan op een kind met een open ruggetje. Slik elke dag een tablet van 0,4 of 0,5 milligram foliumzuur. Deze tabletten zijn zonder recept verkrijgbaar bij de drogist of apotheek. Als je zwangerschapsvitaminen slikt dan zit daar de benodigde hoeveelheid foliumzuur.

Katten

In uitwerpselen van katten kan een parasiet voorkomen (toxoplasmose). Als je tijdens de zwangerschap besmet raakt met toxoplasmose, dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor je ongeboren kindje. Om deze reden wordt het afgeraden om kattenbakken te verschonen. En het advies is om in de tuin te werken met handschoenen aan.

Roken

Roken tijdens de zwangerschap brengt grote risico's met zich mee. Zelf roken, maar ook veelvuldig verblijf in een rokerige omgeving beïnvloedt de zwangerschap nadelig. In sigaretten zitten schadelijke stoffen. Die stoffen zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta (moederkoek) en daardoor voor verminderde zuurstoftoevoer naar het kind. Hierdoor groeit de baby minder goed. Kinderen van rokende moeders hebben daarom vaker een (te) laag geboortegewicht en worden ook vaker te vroeg geboren. Ze zijn hierdoor kwetsbaarder. Tijdens de eerste levensjaren hebben ze vaker ziekten aan de luchtwegen.

Ook heeft de zwangere een hoger risico op het ontwikkelen van een te hoge bloeddruk, met mogelijk zwangerschapsvergiftiging tot gevolg. Aangezien de placenta minder goed doorbloed is, bestaat de kans op placentaloslating met het overlijden van de baby tot gevolg.
Er zijn bovendien aanwijzingen dat wiegendood meer voorkomt als er in de buurt van de baby wordt gerookt. Wij adviseren beide aanstaande ouders dan ook: stop met roken en vermijdt rokerige ruimtes zoveel mogelijk.
Mocht je moeite hebben met het stoppen met roken, maak dit dan kenbaar tijdens het intakegesprek bij de verloskundige.
Wil je meer informatie over roken en zwangerschap kijk dan eens op: www.rokeninfo.nl.

Sauna

De sauna is een uitstekende manier om te ontspannen. Je zweet - letterlijk - alle zorgen en onrust uit je lijf. Maar nu je zwanger bent zul je je waarschijnlijk afvragen of die hitte in de sauna wel geschikt is voor je ongeboren kindje.
Er bestaat veel onduidelijkheid over de schadelijkheid van saunagebruik in het eerste trimester van de zwangerschap. Uit dierproeven is echter gebleken dat het misschien verstandiger is de eerste 16 weken de saunaronde maar over te slaan. Bij dieren, die tijdens de beginperiode van de dracht aan hoge temperaturen werden blootgesteld, zijn hogere percentages miskramen en aangeboren afwijkingen geconstateerd. Het is niet bewezen dat dit bij mensen ook het geval is, maar om mogelijke afwijkingen en miskramen te voorkomen, wordt geadviseerd om de eerste 16 weken het risico niet te nemen.
Na de eerste 16 weken zijn er geen aanwijzingen meer voor schadelijkheid van saunagebruik. Saunabezoek is goed voor hart en bloedvaten en helpt je een teveel aan vocht uit te zweten. Natuurlijk is het niet goed te overdrijven. Zorg dat je niet te lang in de hitte blijft zitten en houd je eigen lichaam in de gaten. Vermijd te grote verschillen in temperatuur, sla dus het koude dompelbad over en neem in plaats daarvan een lauwe douche die je rustig kouder maakt. Voel je je minder lekker, duizelig of benauwd ga dan de sauna uit. Het zou kunnen dat jouw hartslag - en die van je baby - iets versnelt door de warmte. Dit is in principe geen probleem. Luisteren naar je lijf zijn de sleutelwoorden voor saunabezoek tijdens je zwangerschap.
Tip:
Meld bij sauna of kuuroord altijd even dat je in verwachting bent, zeker wanneer je naast de saunaronde ook andere behandelingen wilt ondergaan. Een algenpakking is bijvoorbeeld af te raden tijdens de zwangerschap en ook floaten is dan geen optie. Maar er zijn voldoende lekkere, ontspannende behandelingen die je wél kunt ondergaan. Sommige sauna's en kuuroorden bieden zelfs complete zwangerschapsarrangementen aan.

Seksualiteit

De beleving van intimiteit en seksualiteit tijdens de zwangerschap wisselt per persoon en per zwangerschap. Bij een normaal verlopende zwangerschap zijn er geen geboden of verboden ten aanzien van seks. Geslachtsgemeenschap kan geen miskraam of beschadiging van het kind veroorzaken.
Problemen en vragen over seksualiteit kunt je altijd bespreken met je verloskundige, huisarts of gynaecoloog. Dan kan men hiermee rekening houden bij lichamelijk onderzoek of bij de bevalling. Dit geldt ook voor eerdere vervelende seksuele ervaringen of moeite hebben met een inwendig onderzoek.

Sporten

Tijdens de zwangerschap is het verstandig om regelmatig te blijven bewegen, wandelen en fietsen zijn ideaal in de zwangerschap. Sportte je al voordat je zwanger werd? In principe mag je daarmee doorgaan tijdens de zwangerschap, luister wel altijd naar je lijf. Het kan nodig zijn om het tijdens de trainingen iets rustiger aan te doen. Contactsporten (teamsporten) wordt afgeraden in de zwangerschap vanwege de kans dat iets of iemand tegen je buik aankomt.

Vakantie

Op vakantie gaan tijdens je zwangerschap mag gewoon. Tijdens je vakantie gelden dezelfde adviezen als hier. Verder is het advies om te zorgen voor een goede zonbescherming, vanwege de kans op een zwangerschapsmasker. Mocht je gaan vliegen, dan is het advies om een fit-to-fly verklaring mee te nemen. Deze kan je vijf dagen voor vertrek ophalen op de praktijk, bel van tevoren even met de assistente, dan zorgt zij dat deze klaar ligt. Tijdens het vliegen kan je het beste ieder uur even lopen, zodat je de kans op trombose verkleint.

Vitamines

Als je als zwangere gezond en gevarieerd eet dan krijg je in principe van alle voedingsstoffen en vitamines voldoende binnen. Daarnaast is het belangrijk om iedere dag buiten te komen, zo’n 15 tot 30 minuten. Mocht je om één of andere reden niet voldoende kunnen eten, drinken of buiten komen dan raden we je aan om extra vitaminen te nemen. Bij de drogist en apotheek kun je vitaminetabletten krijgen die speciaal voor zwangeren zijn.

Voedingsadviezen

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om goed gezond en gevarieerd te eten. Eten voor twee is niet nodig, maar wat extra eten mag wel. Lijnen in de zwangerschap wordt afgeraden. Het is normaal dat je aankomt in de zwangerschap, gemiddeld 12 tot 15 kilogram gedurende de hele zwangerschap. In de zwangerschap wordt afgeraden om alles te eten, hieronder een lijst van producten die je beter kan laten staan:
- Eet geen rauw vlees of rauwe vleeswaren, bijvoorbeeld filet amercain en carpaccio.
- Eet geen rauwe vis of voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling, bijvoorbeeld gerookte zalm.
- Eet maximaal twee keer per week vette vis, omdat de vis schadelijke stoffen kan bevatten ten gevolge van milieuverontreiniging.
- Eet geen roofvissen of paling uit de Nederlandse rivieren.
- Eet geen kazen die gemaakt zijn van rauwe melk (au lait cru). De meeste kazen die je in Nederland in de supermarkt kan verkrijgen mag je wel hebben, omdat deze zijn gepasteuriseerd. Kijk daarom goed op de verpakking.
- Pas op met leverproducten, zoals leverworst of paté. Eet maximaal één boterham per dag met een leverproduct en eet geen gebakken lever.
- Was groente en fruit goed.
- Pas op met cafeïne. Het advies is om niet meer dan 100 mg cafeïne per dag te gebruiken, dit staat gelijk aan één kopje koffie. Neem geen energiedrankjes.